WIE ZIJN DE WYFEN?

WYF heeft vorig jaar een fysieke beeldende voorstelling gemaakt genaamd KOPFKINO (Amsterdam Fringe Festival 2020 onder de naam Collectief SUFFIX). Hier zette WYF misverstanden en gevoelens van personages in een scherpe stilering op het toneel. Dit ontpopte zich als een choreografie van kleine bewegingen. Na Fringe zouden we spelen in Theater Kikker in april 2021. Door corona ging dit helaas niet door. Dit jaar maken ze de voorstelling: ZOOCHOSIS. ZOOCHOSIS is een theatrale, beeldende en muzikale voorstelling. In ZOOCHOSIS onderzoekt WYF de vraag: wat is het leven waard als er niks is om voor te leven?

WYF wil haar maatschappijkritische blik in een nachtmerrie-achtige vorm gieten. De beeldende stijl die WYF heeft verkend in KOPFKINO willen we in ZOOCHOSIS verder ontwikkelen.  Verder willen we aandacht besteden aan hoe het psychiatrische systeem schade heeft toegebracht aan kwetsbare mensen die juist hulp nodig hadden en hoe het dat nog steeds op dit moment doet.

MARIEKE HEEREMA
WYF is onder artistieke leiding van Marieke Heerema. Zij is daarnaast regisseur. Met de voorstelling KOPFKINO wilde ze de vinger leggen op het verborgen leed in menselijke relaties. In 2019 speelde haar locatietheater voorstelling Go Fuck Yourself gemaakt tussen de werkplaatsen van kunstenaars op kunstbroedplaats De Nijverheid (Utrecht). Dit leverde verrassende beelden op. De beelden die zij maakt zijn afstotelijk, ergerlijk maar ook grappig en boeiend. Zij heeft een liefde voor het inzoomen op kleine details van alledaagse haperingen van de gewone mens. In 2018 maakte zij de locatie theatervoorstelling Group v.s. One voor festival In De Diamantfabriek. De personages in de voorstellingen worstelen met het decor of de plek waar zij zich in bevinden. Marieke maakt graag confronterend theater over alledaagse angst en geploeter. Dit alles het liefst op pompende beats of met iele walvisgeluiden.  Voor haar portfolio: www.mariekeheerema.nl

IRIS SPANBROEK
Iris zit in het artistieke team van WYF en verzorgt de dramaturgie. Iris is sinds 2018 werkzaam als dramaturg. Als dramaturg is ze geïnteresseerd in interdisciplinariteit en de grenzen tussen kunstvormen. Naast haar werk als dramaturg schrijft Iris soms voor Theaterkrant en was voorheen werkzaam bij De Nationale Opera en Dancing On The Edge Festival.